Naast de kaarten met een schaal van 1:25.000 waarop allerlei details mooi
te zien zijn, verzamel ik oude stafkaarten met een schaal van 1:50.000 die wat meer overzicht geven
en toch nog aardig gedetailleerd blijven.
Bij een 1:50.000 kaart wordt op eenzelfde papieroppervlak een vier maal zo groot
gebied getekend als op een 1:25.000 kaart. Daar komt nog eens bij dat het
papierformaat van de 1:50.000 kaart vier keer zo groot is als dat van een
Bonneblad. Dus het oppervlak dat een 1:50.000 stafkaart beslaat, is zestien maal zo groot als het oppervlak dat een
Bonneblad met een schaal van 1:25.000 beslaat.
Er zijn dan ook veel minder 1:50.000 kaarten nodig om heel Nederland te kunnen afdekken, namelijk 62.
(De telling van de Bonnebladen loopt tot 776.) En die 62 bladen heb je nog niet eens helemaal nodig, want van die 62
bladen werden er 10 maar voor de helft uitgegeven (de zogenaamde halve bladen) en een deel van de hele bladen besloeg maar een heel klein stukje Nederland en heel veel België, namelijk de nummers: 55, 56, 59 en 61.
Naast de kaarten met de schalen 1:25.000 en 1:50.000 zijn er ook kaarten
op de schaal 1:200.000 gemaakt. Hieronder ziet u een overzicht van de kaarten
van Zuid-Oost Nederland met drie kaarten op een schaal van 1:200.000:
Nijmegen, Eindhoven en Maastricht (blauw). Daarin ziet u twaalf 1:50.000 bladen:
van Rhenen, nummer 39 tot en met Heerlen, nummer 62, die keurig in de
1:200.000 kaarten passen, en u ziet de kleinere Bonnekaartjes die daar op hun beurt eigenlijk niet in passen.
Men zou denken dat de kaartgrenzen van de 1:25.000 kaartjes keurig zouden
aansluiten op de 1:50.000 kaart, zodat er precies 16 kaartjes in een 1:50.000 kaart zouden passen.
Dat is niet zo, zoals u hierboven ziet; er zijn 12 hele en 8 (bijna) halve kaartjes
nodig om een 1:50.000 kaart te bedekken. Een diepere logica van deze indeling is
er niet maar er is wel een verklaring voor.
Een verklaring is dat
als beginpunt voor de indeling van de oude 1:25.000 kaartjes (de
z.g. Bonnebladen ) is gekozen voor het "oude" middelpunt
van het Koninkrijk der Nederlanden zoals dat was tussen 1815 en 1830.
Dat middelpunt was het snijpunt van de meridiaan (de verticale
noordzuid-lijn) over de Westertoren van Amsterdam met de breedtegraad
(horizontale lijn) op 51°
en 30' Noorderbreedte. Dat punt ligt iets ten zuidoosten van
het Brabantse Chaam (ten zuidoosten van Breda). Dat is nu bepaald niet
meer het middelpunt van Nederland maar destijds, met België erbij, wel
zo ongeveer. Dat punt blijkt te liggen op het raakpunt van de vier
kaartjes 644, 645, 665 en 666. Zie de afbeelding hiernaast.
Dit punt bij Chaam was ook het referentiepunt voor de
indeling van de 1:50.000 kaarten die eerder werden getekend dan de
1:25.000 kaarten. Nu zou je verwachten dat dat punt precies midden op
blad 50 "Breda" zou liggen maar dat kon niet omdat Amsterdam
precies midden op een kaartblad moest komen te liggen. Daarom werd blad
50 wat verschoven zodat het blad 25 "Amsterdam" precies
"goed" kwam te liggen. De noordrand van kaart 50
"Breda" kwam 20 cm ten noorden van het referentiepunt bij
Chaam en de zuidrand 30 cm ten zuiden daarvan, Vervolgens is voor
het begin van de Bonnebladen ook het punt bij Chaam gekozen. Deze
Bonnebladen pasten met de gekozen afmetingen dus niet meer in de
1:50.000 kaarten. Dat leverde dus nog wat onhandigheden op. Een beetje
maf vind ik dit wel.
.
|

|
Hiernaast ziet u het raakpunt
tussen de vier kaartjes. Deze kaartjes hebben een schaal van 1:25.000.
644 Ulvenhout 1904
645
Nerhoven 1893
665
Ulicoten 1898
666
Alphen 1893
|

|
Bij het maken van een kaart heb je altijd het probleem dat
je op een plat vlak een gebold (stuk) aardoppervlak moet tekenen. Dat
leidt altijd tot vertekeningen die groter zijn naarmate je verder van
het middelpunt van het gebied komt dat je in kaart wilt brengen. Om
die vertekeningen zo klein mogelijk te houden kies je een centraal punt
in het midden van het gebied dat je in kaart wilt brengen. Als je van
daaruit gaat meten en tekenen dan houd je de vertekening aan de randen zo
klein mogelijk. In de tijd dat Nederland en België één land vormden,
waren ze begonnen met dat meet- en tekenwerk en ze hadden al van heel
veel punten, vaak kerktorens, in heel Nederland en België de
coördinaten berekend met dat punt bij Chaam als centraal punt. Na de
scheiding tussen Nederland en België in 1830 had men geen zin
meer om al dat werk over te doen vanuit een nieuw te kiezen centraal
punt. Dus ze hebben gewoon dat oude centrale punt aangehouden.
Hiernaast de plek op een moderne 1:50.000 kaart
|

|
Roel Stap stuurde mij een kopie
van een artikel uit het cartografisch tijdschrift van 1990 XV1.3. waarin
uitgelegd wordt hoe de grenzen van de kaart 50 "Breda"
tot stand kwamen. |
|
Tussen 1850 en 1864 is gewerkt aan het tot stand brengen van de
"Topografische en Militaire kaart van het Koninkrijk der Nederlanden op de
schaal 1:50.000"; afgekort TMK. Deze kaart is in 1990 opnieuw uitgebracht
in een vierdelige atlas als "Grote Historische atlas van Nederland 1:50.000".
In deze atlas zijn de reproducties te zien van de oorspronkelijke unieke met de
hand getekende en gekleurde 1:50.000 bladen zoals die tussen 1850 en 1864 van
heel Nederland zijn gemaakt. Deze eerste bladen zijn door de
graveurs gebruikt om het kaartbeeld over te brengen op steen waarmee de eerste
exemplaren konden worden gedrukt. Het eerste exemplaar werd gedrukt in 1850 -
dat was de kaart van Arnhem. De gedrukte kaarten werden in zwart-wit afgedrukt.
Destijds was men nog niet in staat kleurendrukken van deze kaarten te
maken. De eerste kleurendrukken verschenen pas vanaf ca. 1880.
Hieronder een fragment van de kaart van Neuzen, van het gebied "de
Braakman". Tegenwoordig heet
dat Terneuzen. De datering van die oude zwart-wit kaarten is moeilijk
omdat er vaak helemaal niets daarover op de kaart zelf is te vinden. Onderstaand
fragment van deze kaart toont de afwezigheid van de Koninginnenpolder, een
polder tussen Biervliet en de Angelinapolder. De Koninginnenpolder werd gesloten
in 1893, dus deze kaart geeft de situatie van voor 1893 weer. Nu is dat op zich
niet helemaal een garantie dat deze kaart ook voor 1893 is gedrukt omdat er soms
kaarten werden herdrukt die niet waren bijgewerkt. Daarnaast ziet u een
fragment van hetzelfde gebied van de kaart van 1908.
Die oude stafkaarten kunnen bijzonder informatief zijn.
Hieronder wat details van oude 1:50.000 kaarten.
(Tussen haakjes de grootte van het bestand, als u
de kaartjes vergroot.)
's-Gravenhage en omgeving 1903.
(2,7 mb)
Goed zichtbaar zijn de geplande stadsuitbreidingen.
De haven van Scheveningen ligt nog in de duinen. Bebouwing ontbreekt
nog. De haven is in 1904 in gebruik genomen. De Pier dateert van 1901.
De kaart is een geschenk van Karst Quast. Met dank!
(Karst verzamelt meccano speelgoed, dus heb je nog wat, mail me
even, ik geef het adres wel door).
|
|
De eerste in kleur gedrukte kaarten werden waarschijnlijk speciaal gedrukt voor militairen
voor een bepaald gebied en wijken vaak af van de gebruikelijke
kaartindeling zoals hierboven in de bladwijzer is aangegeven. Vaak
worden ze aangeduid als "manoeuvreerkaarten" of ook wel
"kaart ten behoeve der veldoefeningen...". De
eerste in kleur gedrukte kaart die ik heb, is er een van Nijmegen en verre
omgeving van 1879. Er bestaan wel vroegere
stafkaarten in kleur maar dat waren zwart-wit drukken die later met de
hand werden ingekleurd.
(400 kb)
|
|
Het eiland Schokland 1897
(305 kb)
Op de oude kaarten, van voor 1900, wordt het water met kleine lijntjes ingetekend, iets later
is het een gekleurd vlak.
|
|
Het eiland Wieringen 1909
(930 kb) |
|
Het eiland Marken 1909
(197 kb) |

|
Antwerpen 1885 met een deel van de fortenring
(804 kb)
Het was de gewoonte om ook op een kleurenkaart het
buitenland niet in te kleuren m.u.v. hoofdwegen (rood) en in dit geval
ook het blauw voor de Schelde.
|

|
De Oude IJssel tussen Doetinchem en Doesburg 1902
(667 kb)
De lijn van het kaartlinnen loopt noord-zuid
|

|
Nog een deel van dezelfde kaart als van Nijmegen
hierboven.
De Maas nog slingerend tussen Grave en Ravenstein 1879
(806 kb)
De gele lijnen vormen de gemeentegrenzen.
Midden op de rivier loopt de grens tussen de
provincies. |

|
Hulst 1914
(363 kb) Hulst had in 1914 nog een
station aan de lijn Mechelen - Terneuzen. De lijn werd geopend in 1871.
In 1952 is de lijn gesloten. Bij afwezigheid van
gegevens over de kaart kan men een kaart ook proberen te dateren aan de
hand van wel of nog niet ingetekende spoorlijnen. |

|
|